Eva Šušková – všestranná spevácka osobnosť

Ponúkame rozhovor s jednou z najosobitejších speváčok mladej generácie, ktorej portrét je súčasťou knihy Zlaté hlasy od Terézie Ursínyovej. Eva Šušková má naozaj zlatý hlas, ktorý môžeme počuť vo viacerých polohách, je to operná speváčka, interpretka komorného a koncertného repertoáru starej i novej hudby. Jej hlas znie aj v rôznych netradičných projektoch, napr. v projekte Polajka inšpirovanom hudbou Leoša Janáčka. Vo vydavateľstve Hudobného fondu jej vyšlo CD secret VOICE, za ktoré získala Eva Šušková ocenenie Radio-Head Awards 2015 v kategórii Klasická hudba a Cenu Frica Kafendu udeľovanú Hudobným fondom. V roku 2016 vyšiel ďalší album secret VOICE electric. Veľkú pozornosť venuje hudbe slovenských skladateľov, angažuje sa v občianskom združení Albrechtina, kde spoluobjavuje a prezentuje (Ne)známu hudbu.

Aký bol Tvoj rok 2016?

Náročný, ale súčasne veľmi príjemný. Vďaka tomu, že mojím zamestnaním je pedagogická činnosť, v umení som ostala úplne slobodná. Som pod tlakom iba sama pred sebou a pred tým, koľko projektov a koncertov sa sama rozhodnem absolvovať. V tomto roku som veľa nahrávala a okrem koncertovania som sa pustila aj do realizácie vlastných projektov, v ktorých s umelecky spriaznenými kolegami objavujeme vizuálne a scénické stvárnenie vokálnej hudby v súhre s priestorom, v ktorom diela interpretujeme.

80-sf-solamente-naturali-06-12-2016-jan-f-lukas

Foto: Ján Lukáš

Vyšli Ti dva úspešné albumy secret VOICE prezentujúce rôzne polohy hlasu v spojení s akustickými i elektronickými hudobnými nástrojmi, môžeme sa tešiť na ďalší?

Album, na ktorom momentálne pracujem, nie je súčasťou série secret VOICE, ale vychádza z inšpiratívnej spolupráce s Martinom Burlasom, ktorého skladby sú na oboch predchádzajúcich nosičoch. Tentoraz to bude výlučne Martinova autorská hudba, ktorú vychádzajúc z jej poetiky interpretujem celkom prosto, takmer až „obnažene“. Témou jednotlivých skladieb je viac smútok, než absurdita. Čo sa týka secret VOICE, mám v hlave minimálne dve ďalšie zaujímavé dramaturgie, keď príde čas…

Foto: Ctibor Bachratý

V marci sme Ťa mohli zažiť v humornej roli Haydnovej slúžky v opere Slavomíra Solovica a Viliama Klimáčka Haydn večeria s Mozartom. Bola to ďalšia zo skvelých príležitostí nechať vyniknúť Tvoje herectvo. Ako si sa cítila v papierovej parochni podávajúc vtipne znázornené chody menu dvom výnimočným skladateľom?

Veľmi často sa pohybujem v emocionálne náročnom repertoári, preto si každý moment, kde môžem využiť môj komický potenciál, mimoriadne vychutnávam. Okrem toho – so Slavom Solovicom a Viliamom Klimáčkom som spolupracovala v úplných začiatkoch mojej profesionálnej dráhy, ich poetika je mi svojim spôsobom blízka ešte z čias môjho účinkovania v divadle GUnaGU.

Zažili sme aj Tvoje bezprostredné pedagogické pôsobenie na deti (hudobno-pohybový happening tleSKOKrik). Čo Ti dáva práca s deťmi?

Ak umelec pripravuje projekty pre deti, ktoré chce robiť naozaj zodpovedne a originálne, je to mimoriadne náročné na koncentráciu, ale aj na kondíciu a flexibilitu. Vďaka tomu, že mám aj pedagogické vzdelanie, ale najmä preto, že aktuálne pôsobím na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského, mám k detskému divákovi a k hudobnej pedagogike blízko. Vôbec sa však necítim byť v týchto veciach povolanou, je to skôr môj spontánny prejav podložený niečím, čo ovládam skôr v kontúrach a s obdivom vzhliadam k tým, ktorí elementárnemu umeleckému školstvu zasvätili celý život.

14519777_1102176909850762_6924133279136017220_n

Foto: Vladimír Kuruc

Aké projekty chystáš do nového roku?

V januári a februári pripravujem Dvořákove Te Deum, a krásne Stabat Mater od Iris Szeghy, ktoré bude mať slovenskú premiéru v Slovenskej filharmónii. Okrem toho budeme so spevákom Peťom Mazalánom, klaviristom Ivanom Šillerom a zvukovým mágom Ferom Királym pracovať na projekte Shaped Songs, kde budeme vizuálne a zvukovo experimentovať s hudobným materiálom posledných vokálnych cyklov Roberta Schumanna a Huga Wolfa. Určite je zaujímavé spomenúť aj moju plánovanú cestu do Etiópie, kde budeme spoločne s violistom zo Solamente Naturali Petrom Vrbinčíkom a violončelistom Jožkom Luptákom viesť hudobné workshopy s miestnymi deťmi.

Text: Zuzana Godárová

Bratislava
Tourist Board

Táto stránka používa súbory cookies. Pokračovaním prehliadania tejto stránky vyjadrujete súhlas s ich využívaním. Zásady ochrany osobných údajov

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close