Ivan Šiller – klavirista, pedagóg, organizátor

Klavirista a pedagóg IVAN ŠILLER, žiak Daniely Varínskej a Daana Vandewalle, vedúci Katedry hudobnej výchovy Pedagogickej fakulty UK, člen niekoľkých zaujímavých hudobných projektov (VENI ensemble, VENI ACADEMY, Ensemble Ricercata, Cluster ensemble a mnohé ďalšie v rôznych slovenských mestách).

Si odchovancom ZUŠ Ľudovíta Rajtera, nedávno si účinkoval na slávnostnom koncerte pri príležitosti 60. výročia založenia školy. Ako si na tieto roky spomínaš?

Boli to roky, keď som postupne v sebe objavoval a našiel ozajstnú lásku k vážnej hudbe. Najdôležitejším článkom v mojom hľadaní bola moja učiteľka Milica Kailingová. V tom čase som sa rozhodoval, či mám ísť študovať len hudbu (na VŠMU) alebo hudbu a literatúru (na pedagogickú fakultu). Keď som maturoval na gymnáziu, začal som (konečne) veľa čítať a literatúra ma fascinovala. Ale nakoniec som sa rozhodol len pre klavír a pokračoval v štúdiu na VŠMU.

Zatiaľ ešte ostaneme niekoľkými otázkami pri Tvojej klavírnej činnosti. Naposledy sme ťa mohli počuť hrať na festivale Konvergencie skladby Bélu Bartóka. Ktorý je pre Teba ako klaviristu najobľúbenejší slovenský a ktorý zahraničný autor? Ak pravda nejakého „obľúbenca“ máš.

„Hudba nekončí Mozartom“ hovorieval môj pedagóg Daan Vandewalle. Ja dopĺňam že sa nekončí ani Rachmaninovom. Hudbu nie je možné „zastaviť“, stále budú vznikať nové skladby plné originálnych nápadov a zvukov. To však neznamená, že Mozart alebo Ravel už nie sú aktuálni, nie sú „súčasní“. Práve naopak. Cez súčasnosť lepšie vidíme hodnoty minulosti. Osobne sa rovnako dokážem nadchnúť hudbou Philipa Glassa i Johanna Sebastiana Bacha. Ak by som mal menovať troch najobľúbenejších autorov a ich diela, určite by nechýbal Schubert a jeho tri posledné klavírne sonáty, Leoš Janáček a Charles Ives. Súčasne sa dokážem tešiť z každej dobrej skladby slovenského autora.

Foto: Andy Zavodsky

V posledných rokoch nahralo viacero slovenských klaviristov klavírne CD slovenských autorov, spomenula by som Jordanu Palovičovú (Ján Cikker), Laca Fančoviča (Eugen Suchoň), Magdu Bajuszovú (Štefan Németh-Šamorínsky) či Petra Pažického (Ján Levoslav Bella). Neplánuješ niečo podobné aj Ty? Niektorí skladatelia sú ešte „voľní“.

Plánujem, ale zatiaľ si to nechám pre seba 🙂

Každopádne je ale skvelé, že moji kolegovia – všetko výborní klaviristi – začali nahrávať klasikov slovenskej hudby.

Existujú rôzne projekty skladieb pre viac rovnakých hudobných nástrojov – berlínska filharmónia má veľmi úspešný projekt 12 violončiel, nedávno odznel v Bratislave koncert 60 saxofónov, rôzne súbory bicích nástrojov pravidelne zapĺňajú aj najväčšie koncertné sály. Ale dosť ťažko si predstaviť napr. na pódiu Slovenskej filharmónie 6 klavírov. Napriek tomu v Bratislave skladba Steva Reicha pre 6 klavírov vďaka Tebe zaznela. Ako si na ten nápad prišiel a kto boli ďalší interpreti?

Bol to počas obdobia, keď som učil ako doktorand na VŠMU. Učil som predmet interpretačný seminár pre klaviristov a chcel som si so svojimi študentmi spoločne zahrať. Reichove Six Pianos som poznal z Gentu, kde som študoval na kráľovskom konzervatóriu. Slovenskú premiéru Six Pianos sme uviedli spoločne s mojimi študentmi a zostavu dopĺňali moji kamaráti Zuzka Biščáková a Fero Király. Bol to skvelý zážitok. Preplnený obchod s hudobnými nástrojmi a ľudia stáli ešte aj vonku na chodníku. Ak všetko dobre pôjde, tak na jeseň skladbu opäť uvedieme v Bratislave s Cluster ensemble.

Foto: Andy Zavodsky – VENI ACADEMY

Krátko si predstavíme aj ďalšie Tvoje projekty, v ktorých účinkuješ (VENI ensemble), prípadne ktoré si spoluzakladal (VENI ACADEMY), zamerané predovšetkým (ale nielen) na súčasnú hudbu. VENI ACADEMY dáva príležitosť najmä mladým interpretom, zväčša poslucháčom VŠMU či dokonca Konzervatória. Ako sa Ti s nimi hrá?

VENI ACADEMY sme založili spolu s Danielom Matejom a Mariánom Lejavom. Bola to naša snaha podchytiť mladú generáciu a nadchnúť ich súčasnou hudbou, ktorá sa páči aj nám a ktorú si s nimi spolu vieme zahrať. Je to pre mňa veľmi povzbudivé, akú silnú odozvu projekt má. Od roku 2010 prešlo VENI ACADEMY vyše 350 študentov z 12 krajín sveta  – Slovensko, Česká republika, Maďarsko, Poľsko, Švajčiarsko, Švédsko, Veľká Británia, Brazília, Estónsko, USA, Taliansko, Chorvátsko. S VENI ACADEMY spolupracovalo vyše 40 umelcov, produkčných pracovníkov a dobrovoľníkov. Niektorí študenti sa k nám systematicky vracajú, vydali sme dvojcédečko Rolling Tones, za ktoré sme získali cenu Radio_Head Awards a tento rok plánujeme vydať ďalšie. Tentokrát pre zahraničného vydavateľa, ktorý prejavil veľký záujem o spoluprácu s nami. Verím, že sa to podarí a CD vyjde do konca roka 2017. Pre mňa je VENI ACADEMY jedno veľké dobrodružstvo, predovšetkým však mnohogeneračná komunita zaujímavých a rôznych ľudí.

Foto: Vladimir Kuric – Ensemble Ricercata

Ensemble Ricercata už spája renomovaných profesionálnych hráčov, pred nedávnom mu vyšlo v Hudobnom fonde prvé (dvoj)cédečko – aj s niekoľkými zaujímavými hosťami, so skladbami výlučne slovenských skladateľov (piatich). Dva roky bol Rezidenčným súborom Rádia Devín, aké máte plány do budúcnosti?

Momentálne plánujeme ďalšiu sezónu, v ktorej pribudnú koncerty zamerané na romantickú hudbu. Mám veľmi rád piesne Schuberta, Brahmsa a komornú tvorbu Roberta Schumanna. Už mi títo autori začali chýbať 🙂 a preto sa k nim chcem postupne vrátiť. Samozrejme nebude chýbať ani slovenská súčasná hudba, chystáme svetovú premiéru klavírneho koncertu Daniela Mateja. No a mojim snom je ďalej s ensemblom nahrávať.

Foto: Nicholas Tusl – Cluster ensemble – Reich (6 klaviristov)

A dostávame sa k zrejme najslávnejšiemu projektu, Cluster ensemble. Nahrávku, na ktorej hráte skladby Philipa Glassa, ocenil aj samotný skladateľ, ktorý ju dokonca vydal vo svojom vlastnom vydavateľstve a bola navrhnutá na niekoľko významných hudobných cien. Budete sa aj v budúcnosti venovať tomuto skladateľovi, alebo máte „rozpracovaného“ už aj niektorého ďalšieho?

Cluster ensemble je náš spoločný projekt s Ferom Királym. Na 3 CD sme pracovali takmer dva roky. Považujem to celé za zázrak. Keď si predstavím, akú dlhú cestu sme museli prejsť od samotného nápadu až po vydanie CD v USA, koľko ľudí na ňom pracovalo a koľko jednotlivých (zdanlivo malých) článkov muselo do seba zapadnúť, aby sa to celé podarilo. Teším sa predovšetkým z vysokej interpretačnej úrovne nášho ensemblu, ktorú ocenili svetové média. To je pre nás najväčšia satisfakcia. Túto sezónu sa budeme sústreďovať na STEVA REICHA. Radi by sme vydali opäť 3 CD len s jeho hudbou, ťažiskovo orientovanou na klávesové nástroje. Uvidíme. Keď si opäť predstavím tú cestu ;-)….

Rozhovor by som zakončila jednou pedagogickou otázkou: pôsobíš ako vedúci Katedry hudobnej výchovy Pedagogickej fakulty UK, na ktorej sa zišlo veľké množstvo vynikajúcich hudobníkov (a pribúdajú ďalší, v tomto ročníku napríklad Jozef Lupták). Ako sa podarilo dať dokopy taký výborný kolektív?

Postupne. Katedru začal budovať už môj predchodca Tomáš Boroš a ja sa snažím pokračovať. Okrem toho, že ľudia na katedre sú výborní a hlavne aktívni hudobníci (či už interpreti, skladatelia, hudobní redaktori, dirigenti), sú to výborní pedagógovia. Pedagógovia, ktorí sú stále ochotní hľadať odpoveď na otázku ako byť dobrým učiteľom a ako motivovať našich študentov, aby chceli byť dobrými učiteľmi a hudobníkmi. Sme katedra, ktorá má asi najväčší počet stretnutí zo všetkých katedier na svete :), stretávame sa niekoľkokrát do mesiaca, kde vášnivo diskutujeme a častokrát pokračujeme hlboko do noci. Robíme so študentmi veľké množstvo projektov a snažíme sa byť im partnermi. Prepájame čo najväčšie množstvo predmetov s praxou – učíme spolu so študentmi na základných školách alebo na základných umeleckých školách. Celá práca na katedre má pre mňa obrovský zmysel, navyše s fantastickými ľuďmi. Verím, že sa nám podarí nadchnúť čo najväčší počet študentov pre hudobnú pedagogiku.

Ďakujem za rozhovor.

Zhovárala sa Zuzana Godárová

Bratislava
Tourist Board

Táto stránka používa súbory cookies. Pokračovaním prehliadania tejto stránky vyjadrujete súhlas s ich využívaním. Zásady ochrany osobných údajov

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close