Giacomo Puccini: Turandot

Giacomo Puccini: Turandot

Opera v troch dejstvách v talianskom jazyku

Príbeh, ktorý sa v Pucciniho Turandot divákom predstavuje, je o dve storočia starší, než táto opera. Pôvodne sa viaže na legendárne Rozprávky tisíc a jednej noci zo 17. storočia. Odvtedy sa dočkal celého radu spracovaní. A práve Pucciniho libretistov Giuseppeho Adamiho a Renata Simoniho zaujalo jedno z nich, ktoré vytvoril významný taliansky dramatik z obdobia renesancie, Carlo Gozzi. Ten, kritizujúc svojho súputnika Carla Goldoniho za to, že vraj vo svojej tvorbe príliš podlieha francúzskym vplyvom, obrátil sa k rozprávkovým námetom, pri stvárňovaní ktorých sa nechal inšpirovať povestnou formou talianskeho ľudového divadla – commediou dell´arte. Koniec koncov: ani zďaleka nebol jediný, komu rozprávka o krutej princeznej Turandot učarovala. Veď začiatkom dvadsiateho storočia sa jej chopil jeden z velikánov vtedajšieho inscenačného umenia, veľký reformátor (nielen) ruského divadla J. B. Vachtangov – a jeho javiskové stvárnenie Gozziho diela pretrvalo na scéne v 1 500 reprízach niekoľko desiatok rokov!

To, že táto téma očarila aj fenoména veristickej opernej tvorby Giacoma Pucciniho, je zvláštne. Verizmus je totiž operným realizmom: a v popredí jeho záujmu stoja drsné a dojímavé príbehy zo života, akým je osud krehkej Mimi z Bohémy, Florie Toscy z rovnomennej opery od tohto autora, ale, keď už hovoríme o veristoch, tak napríklad aj tragédia starého principála Cania z Leoncavallových Komediantov, ktorého privedie spaľujúca žiarlivosť k hroznému koncu. Čo však má s takýmto realistickým pohľadom na svet spoločné rozprávka? Nuž: nie je to jediný prípad, pri ktorom skladateľ hľadá hlboké pravdy o hlbinách ľudských duší práve v rozprávke. Veď dá sa povedzme taká Dvořákova Rusalka považovať za „čistú rozprávku“? Nevidíme v obraze vodnej víly, ktorej temné kúzlo zviazalo jazyk, záblesk hlbšej psychológie? Tak aj Puccini, hoci celkom inou hudobnou rečou, skláňa sa k postavám rozprávky s hlbokou znalosťou ľudskej psychiky, akoby to boli skutočné bytosti. Kde sú vlastne hranice skutočnosti a rozprávky?

Dirigent: Rastislav Štúr

Regie: Jozef Bednárik

Foto: Alena Klenková

Bratislava
Tourist Board

Táto stránka používa súbory cookies. Pokračovaním prehliadania tejto stránky vyjadrujete súhlas s ich využívaním. Zásady ochrany osobných údajov

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close