Veronika Škutová – mladá hudobná skladateľka

Pre prvý rozhovor v roku 2018 sme si zašli na Vysokú školu múzických umení. Po Maťkovi Slobodovi sme položili niekoľko otázok ďalšej talentovanej príslušníčke mladšej generácie – oslovili sme študentku kompozície Veroniku Škutovú.

Máš takpovediac hudobné priezvisko. Znamená to, že pochádzaš z hudobníckej rodiny?
Hudba je mojou súčasťou už od samého začiatku, moja mama kládla na to veľký dôraz a pamätám sa, že som si vybrala hru na klavír sama. Kúpil sa nástroj a už som navštevovala ZUŠ. Bola som schopná hrať hneď od rána, hneď ako som vstala. Veľmi ma bavilo hrať a baví ma to až dodnes. Čo sa týka mena, z otcovej strany sme rodina s klaviristom Mikim Skutom. Výber môjho nástroja s tým ale nesúvisí, pretože v detstve som o tom nevedela a rodičia netlačili na mňa, aby som hrala na klavír. Prišlo to samé od seba. Neskôr som si ku klavíru pribrala na ZUŠ zobcovú a potom aj priečnu flautu. Záľuba pre rôzne nástroje mi ostala dodnes. Nedávno som si vyrobila koncovku a začala s výrobou vlastnej fujary.

Kompozícii si sa venovala už počas základnej školy, v celoslovenskej súťaži Talent Revúca si vyhrala tri roky po sebe 1. a 2. miesta. Aké to boli skladbičky, pre klavír alebo širšie nástrojové obsadenie?
Na ZUŠ som hrala klasický repertoár ako každý, no keď som mala trochu času, tak som si hrala len tak pre seba. Z prvotnej improvizácie postupne vznikla skladba, ktorá sa mi páčila. Postupom času k prvej skladbe pribudli ďalšie. Keď som na hodine klavíra ukázala, čo som vymyslela, skladbu zaradili na školský koncert. Neskôr som sa zúčastnila celoslovenskej súťaže Talent Revúca. Skladby mali byť znotované a mali trvať najviac desať minút. Súťažila som s trojčasťovými skladbami pre klavír, ktoré som si aj sama interpretovala. Jeden rok som napísala duo pre klavír a priečnu flautu. Nápad vznikol na školskom koncerte, kde ma inšpiroval hráč na tento nástroj, tak som si povedala, že musím pre neho napísať skladbu. Spolu sme ju zahrali a táto spolupráca mi priniesla prvé miesto v Revúcej. Postupne som začala tvoriť aj pre iné nástroje, čo bolo spojené vždy s hráčmi, ktorí ma inšpirovali k tvorbe. Počas štúdia na PdF UK som sa zúčastnila medzinárodného skladateľského workshopu v Trstěniciach (ČR). Následne vznikla skladba pre akordeón, husle a priečnu flautu, ktorá zaznela premiérovo v Poľsku.

Foto/Photo Ctibor Bachraty

Napriek tomu si nešla priamo na štúdium kompozície, ale študovala si odbor učiteľstvo na Pedagogickej fakulte UK… Ako k tomu prišlo?
Od začiatku som chcela vyučovať hru na klavíri, preto som si vybrala PdF UK. Po skončení štúdia som začala učiť na ZUŠ a zároveň som bola prijatá na VŠMU na skladateľstvo (na Katedre skladby a dirigovania). Týmto sa mi splnil dávny sen učiť klavír a zároveň študovať skladateľstvo. V rámci môjho pedagogického pôsobenia som skomponovala skladbu pre školský detský zbor, ktorá bola predvedená na školskom koncerte v ZUŠ.

Vedeli sme, že si veľmi aktívna a si zaangažovaná v mnohých projektoch, ale keď sme si začali študovať materiály o Tebe, zistili sme, že ich je ešte oveľa viac, ako sme si mysleli. Rozhovor začnime projektom Musica Falsa et Ficta. Ako si sa k nemu dostala a čo Ti pre hudobný rozvoj tento projekt dal?
V roku 2015 ma oslovil Miro Tóth na účinkovanie v experimentálnom zbore Musica Falsa et Ficta. Skúšali sme rôzne extenzívne hlasové techniky a riadenú voľnú improvizáciu. Miro nám ukázal možnosti práce s hlasom a mňa zaujala tvorba v reálnom čase a zvukovosť. Vystupovali sme v A4 – priestore súčasnej kultúry spolu so študentmi z Universität für angewandte Kunst Wien a v rámci ô- festivalu zvukovej poézie sme interpretovali skladbu Písmená pre osem vokalistov Ladislava Kupkoviča. Vystupovanie s MFeF mi rozšírilo obzory, ako sa dá s hlasom pracovať. Som rada, že môžem byť súčasťou tohto projektu. V súčasnosti vystupujeme s Musica Falsa et Fictou v inscenácii Projekt Onegin s Divadlom Skrat v A4 – priestore súčasnej kultúry.

Foto/Photo Ctibor Bachraty

Popri projekte Musica Falsa et Ficta účinkuješ súčasne v ďalšom výnimočnom súbore – VENI ACADEMY. V tomto sa podieľaš už nielen interpretačne, ale aj autorsky (hoci práve na ocenenom cédečku Rolling Tones neúčinkuješ). Vedela by si si spomenúť, na čo všetko (úmyselne neuvádzame slovko nástroje) si v tomto zoskupení hrala?
S VENI ACADEMY vystupujem od roku 2014, čiže o rok skôr ako s Musica Falsa et Ficta. K VENI ACADEMY som sa pripojila po ich výhre na Radio_Head Awards 2013. Absolvovala som s nimi turné v novembri, kedy sme účinkovali v Košiciach, Ružomberku a v Bratislave. V roku 2016 som využila medzinárodnú skladateľskú výzvu, napísala som otvorenú partitúru s názvom #cityvoice venovanú špeciálne pre VENI ACADEMY. Skladbu vybrali na predvedenie a svetovú premiéru mala na festivale Radio_Head Awards v pyramíde Slovenského rozhlasu. Neskôr ju zahrali aj v Kulturparku v Košiciach. Počuť túto skladbu z hľadiska bolo pre mňa výnimočným zážitkom. Bol to jediný rok, keď som osobne nehrala kvôli nedostatku času. Čo sa týka nástrojov, je to pestré. Prvé dva roky 2014 a 2015 som hrala na elektronickom klavíri, ale od marca roku 2017 som si vybrala na hranie rôzne zvukové objekty a extenzívne vokálne techniky. Vymenujem pár nástrojov/predmetov ktoré používam: malá zvonkohra, plastové poháre, vysušené listy, igelit, malá píšťalka, bezpečnostná tabuľka a megafón. Objekty obmieňam podľa aktuálneho repertoáru ansámblu. Môže to znieť zvláštne, že som vymenila elektronický klavír za tieto objekty, ale mne sa páči ozvláštniť zvukovosť ansámblu práve pomocou týchto nástrojov. Rada experimentujem so zvukom. Zvuky a efekty, ktoré by som mohla vylúdiť pomocou elektroniky, vytváram týmito predmetmi a tak dosahujem jedinečné znenie.

Máš vynikajúceho pedagóga (Marián Lejava), s ktorým ste si „sadli“ aj ľudsky, ale nepamätáme sa, že by sa venoval aj elektronickej hudbe. Súčasťou Tvojej tvorby však elektronická hudba je, Tvoje skladby odzneli na dvoch študentských festivaloch Orfeus. Ako si sa k nej dostala a mieniš sa jej venovať aj naďalej?
Marián Lejava je skvelý pedagóg a dobre si s ním rozumiem aj ľudsky. Som veľmi šťastná, že ma vedie práve on. Stretli sme sa vo VENI ACADEMY. Elektronike som sa začala venovať počas magisterského štúdia na PdF UK. Tu som prezentovala elektroniku po prvýkrát, a to dokonca na mojom diplomovom koncerte, kde som popri povinných skladbách zahrala aj vlastnú elektronickú tvorbu. Odvtedy sa postupne učím a zdokonaľujem, vždy je čo vylepšiť. J V tvorbe elektronickej hudby ma Marián podporuje, často konzultujem s ním. Na dvoch ročníkoch festivalu Orfeus už odzneli štyri moje elektronické skladby. Na festivale AsynChronie som uviedla elektroniku s názvom V lese. Táto skladba je zvláštna, spájam v nej soprán saxofón s vlastnoručne kresleným videom. Kvôli tomuto videu som oslovila Vladimíra Slaninku, ktorému som vďačná, pretože mi pomohol rozpohybovať nakreslené postavičky trochu naivným a vtipným spôsobom. Elektronike sa budem venovať aj naďalej, lebo ma to baví a dáva mi široké možnosti vytvárať hudbu samostatne.

Foto/Photo Gabriela Zigova

Jedna Tvoja elektronická skladba je venovaná Milanovi Adamčiakovi pri príležitosti jeho 70. narodenín, jediným nástrojom je theremin. (Je to elektronický hudobný nástroj, na ktorý sa hrá bez toho, aby sa ho hráč akokoľvek dotýkal. Hra na theremin je preto výnimočne náročná.) Ako tento nápad vznikol a kto skladbu interpretoval?
Pri príprave na diplomový koncert na PdF UK ma napadlo, že by som chcela použiť práve theremin. Keďže som žiaden nemala, poprosila som svojho otca, či by mi jeden nezostrojil. Z môjho nápadu bol nadšený a theremin mi vyrobil vlastnoručne. Po čase bola vyhlásená skladateľská výzva Experimentálnym štúdiom Slovenského rozhlasu na skomponovanie diela k príležitosti 70. narodenín Milana Adamčiaka. Tvorba Milana Adamčiaka mi bola blízka. Vo VENI ACADEMY, ale aj na PdF UK sme interpretovali jeho grafické partitúry. Pri jednej príležitosti nás osobne na škole navštívil, kde sme sa s ním rozprávali o hudbe. Jeho osobnosť ma inšpirovala a rozhodla som sa vytvoriť k jeho jubileu audiovizuálne dielo. Skladba z názvom 4A (for Adamčiak) spája jeho hovorené slovo, moje vlastné zvukové nahrávky z mesta a okolia, theremin a videopartitúru. Grafická partitúra je statická a mňa napadlo vytvoriť dynamickú alternatívu vo forme videopartitúry. Zvuková stopa z rozhovoru bola zostrihaná tak, aby vytvárala návod, poprípade vyjadrovala pocity a nálady k znejúcej hudbe. Celú skladbu som interpretovala sama. Na zvukovom zázname môžete počuť hlas Milana Adamčiaka osobne. Na videu môžete vidieť moju ruku ako maľujem partitúru. Pri premiére skladby bol Milan Adamčiak osobne prítomný a dobre sa zabával, čo ma veľmi potešilo.

Uviedla si, že si k niektorým svojim skladbám (ktoré sa dajú nájsť na YouTube) sama robíš aj vizuál, po slovensky kreslíš. Na študentských festivaloch (Orfeus, AsynChronie) mávaš pri skladbách pantomímu či tanec. V jednom divadelnom predstavení dokonca účinkuješ ako herečka, čo len potvrdzuje Tvoju všestrannosť. Plánuješ v budúcnosti komponovať aj hudbu pre divadelné predstavenia, či dokonca pre filmy?
Áno, rada kreslím, od detstva som sa venovala výtvarnému umeniu. Navštevovala som popri klavíri, priečnej flaute aj výtvarnú na ZUŠ. Väčšinou mám vizuálne predstavy pri hudbe. Rada dotváram svoje skladby aj vizuálom, ktoré vzniknú spolu s hudbou. Keď spolupracujem s tanečníkmi, performermi alebo mímom, dávam im návody, hlavnú kostru, čo si predstavujem pri hudbe a oni dotvoria hlavnú myšlienku svojím vlastným prístupom. Vždy je to spolu doladené, odskúšané. Platí to aj opačne, keď ma niekto osloví z tanečníkov, performerov, tak vytváram hudbu na už existujúcu choreografiu. Naposledy som otvárala výstavu spojenú s performance Viktora Fučeka v Soda Gallery. Bola to skvelá skúsenosť na živo hudobne doprevádzať umelcovu performance. Spolupracovala som aj pri príprave hudobného podkladu pre sólo tanečníka na tanečnú súťaž. Veľmi dobre sa mi spolupracuje s performermi a tanečníkmi, preto som pripravila skladbu na festival Orfeus s názvom 1_0_1Change, ktorá bola spojením elektroniky, videa a piatich performerov. Herečka? J V predstavení Divadla Skrat Projekt Onegin som súčasťou už spomínaného experimentálneho zboru Musica Falsa et Ficta, ktorý zapadá do celkového divadelného deja.
Hudbu do divadelného predstavenia komponujem už tri roky. V prvom ročníku na VŠMU som dostala príležitosť spolupracovať s divadlom Teatro EsPánico. Som veľmi rada, že si ma našli a do dnešného dňa som pre nich skomponovala hudbu do troch inscenácií. S hrami sa zúčastňovali napríklad na Akademickom Prešove na festivale Hviezdne noci Bytča a naposledy sa prezentovali v Španielsku na univerzite v La Coruña, kde mali veľký úspech. V rámci štúdia komponujem cvične do rôznych filmov. Rada spomínam na spoluprácu so študentkou filmovej fakulty Ruth Pochybovou pri jej dvoch krátkych filmoch (nájdete ich na YouTube).

Foto/Photo: Simona Babjakova

Koncom minulého roku Ti vyšli (si si vydala) aj dve EP s elektronickou hudbou – Teatronic a B612. Aká bola cesta od myšlienky k realizácii projektu?
Myšlienka vznikala postupne keď som pracovala na hudbe pre divadelný súbor Teatro EsPánico. Po predstaveniach sa za mnou zastavili ľudia, že sa im hudba použitá v inscenáciách veľmi páči. Chceli vedieť, kde sa dá hudba samostatne vypočuť. Napadlo ma teda zozbierať a upraviť hudbu použitú v dvoch inscenáciách a vydať EP s týmito skladbami. Takto vzniklo v roku 2016 prvé EP s názvom Teatronic. Vydala som ju sama na bandcampe. Nahrávka bola zaradená do každoročného výberu objavných Slovenských nahrávok na stránke kraa.sk. (120+Exploratory Slovak records of 2016 – http://kraa.sk) Moje najnovšie EP je z konca novembra 2017 a volá sa B612. Názov nahrávky je odvodený od skladby, ktorá sa na nej nachádza. Je to ambientná skladba vyjadrujúca hudobné obrazy z planéty Malého princa. Druhá skladba pochádza z divadelnej hry AvantEdgarda, preto má názov Edgarda. Hudobne dopĺňa prvú ambientnú skladbu, preto som ju zaradila na EP. Aj keď sú skladby odlišné, majú v sebe niečo spoločné, čo ich spája. Po vydaní som dostala pozvanie a možnosť prezentovať svoju tvorbu na finále tanečnej súťaže Gala Art Moves. Bola to pre mňa skvelá skúsenosť a možnosť zahrať skladby z Teatronicu aj novej B612 na živo, za ktorú som vďačná. Skladby som doplnila videoprojekciou, aby diváci mali aj vizuálny zážitok z vystúpenia.

V tomto roku končíš bakalárske štúdium. Už máš predstavu, akou skladbou ho zakončíš?
Bakalárske štúdium plánujem zakončiť experimentálnou mini operou. Predlohou pre experimentálnu operu je jedna scéna z opery Richarda Wagnera Tristan a Izolda. Snažím sa o spojenie nástrojov, elektroniky, spevu a projekcie. Hlavnou myšlienkou je, ako sa mladým ľuďom nedarí komunikovať napriek tomu, že sú prepojení sociálnymi sieťami. Bude to zaujímavé, držte mi palce. J

Foto/Photo: Frantisek Halas

Kedy sa odhodláš aj na nejaké symfonické dielo?
Popri práci a štúdiu je to časovo náročné, ale dúfam, že budem mať príležitosť v ďalších rokoch komponovať aj pre väčšie obsadenie. V najbližšej budúcnosti plánujem dokončiť experimentálnu operu a mám ešte zopár nápadov a plánov, ale to sa nechajte prekvapiť. Na záver by som sa chcela poďakovať o váš záujem, prajem veľa zaujímavých článkov.

Želáme veľa úspechov v ďalšom štúdiu a v ďalšej tvorbe! Určite budeme Tvoje aktivity sledovať aj naďalej.
Za pekný rozhovor ďakujú Zuzana a Dušan Godárovci.
_________
A pre tých, ktorí Tvorbu Veroniky Škutovej nepoznajú, uvádzame odkazy na tri zaujímavé skladby (ktoré odzneli na spomínaných študentských festivaloch).

1. V lese – práve túto skladbu si Veronika aj sama ilustrovala https://www.youtube.com/watch?v=u_QSyPKpdPE
2. Nowhere – elektronická skladba s pantomímou https://www.youtube.com/watch?v=Bd0XV2ncx4Y
3. Get Out! – skladba zložená špeciálne pre komorný orchester EnsembleSpectrum, v ktorej preukázala zmysel pre humor https://www.youtube.com/watch?v=AjPa3D0jFtE&t=210s

Bratislava
Tourist Board

Táto stránka používa súbory cookies. Pokračovaním prehliadania tejto stránky vyjadrujete súhlas s ich využívaním. Zásady ochrany osobných údajov

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close